Laboratoire de Mécanique des Fluides et d'Acoustique - UMR 5509

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Archives 2019

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Ins and outs of weak volcanic erupting plumes

Raúl Bayoán Cal - Portland State University

Ins and outs of weak volcanic erupting plumes

Vendredi 18 janvier 2019 11h - salle 105 Bât. W1 ECL

Séminaire labellisé MEGA The behavior of wind-bent plumes is important to a wide variety of fields, including volcanic plume modeling. Current models predict the mixing of ambient air through (...)

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Shallow Water Magnetohydrodynamics in Rotating Flows. Waves, Turbulence and Zonal Flows.

Arakel Petrosyan, Space Research Institute, Moscou, Russie

Shallow Water Magnetohydrodynamics in Rotating Flows. Waves, Turbulence and Zonal Flows.

Vendredi 25 janvier 2019, 11h, ECL, amphi 203

A number of new applications in astrophysics and recent space observations actualized the problem of study and description of rotating magnetohydrodynamic fluid behavior. In presentation I review (...)

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Séminaire anciens doctorants

Robert Chahine - Olivier Marsden

Séminaire anciens doctorants

Vendredi 1 février 2019, 11h, ECL, bât W, Amphi 1

A l’occasion de la journée d’accueil des nouveaux doctorants, nous recevons deux chercheurs ayant soutenu leur thèse au LMFA, et travaillant actuellement en entreprise et dans le milieu académique. (...)

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 Champs vectoriels intermittents : turbulence, multifractals et systèmes complexes

Daniel Schertzer - Hydrologie Météorologie et Complexité, Ecole des Ponts ParisTech

Champs vectoriels intermittents : turbulence, multifractals et systèmes complexes

Vendredi 8 février 2019, 11h, salle 105, Bât. W1 ECL

Les multifractals correspondent à un changement de paradigme au début des années 1980 : le mystérieux phénomène de l’intermittence de la turbulence devenait quantifiable, pour partie modélisable, et (...)

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 State-of-the-art of Common Rail fuel injection systems for automotive diesel engines

Alessandro Ferrari, Politecnico di Torino

State-of-the-art of Common Rail fuel injection systems for automotive diesel engines

Jeudi 14 février 2019, 11h, salle 105, Bât. W1 ECL

Common Rail (CR) fuel injection systems still cover a key role in the development of the future diesel engines for passenger cars, even though the fate of this propulsion system is today debated (...)

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 Turbulence and its fine structures, from wind energy to multi-point statistics

Joachim Peinke - University of Oldenburg

Turbulence and its fine structures, from wind energy to multi-point statistics

Vendredi 1 mars 2019, 11h, amphi 1bis, Bât. W1 ECL

Turbulence is very wide spread phenomenon challenging for example mathematicians, physicists and engineers. One central problem are small scale structures of turbulence. As motivation, in this (...)

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Urban fluid mechanics for sustainable and healthy cities

Maarten van Reeuwijk, Imperial College, London

Urban fluid mechanics for sustainable and healthy cities

Mardi 12 mars 2019, 18h30, Amphi 201, ECL

Meeting the required reductions in greenhouse emissions will require substantial changes to the way we design and operate our cities. Indeed, given that about 3 billion people will either migrate (...)

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 Radiatively heated thermal convection : bypassing the boundary layers to achieve the « ultimate » scaling regime.

Basile Gallet

Radiatively heated thermal convection : bypassing the boundary layers to achieve the « ultimate » scaling regime.

Vendredi 15 mars 2019, 11h, amphi 203, Bât. W1 ECL

The heat flux transported by thermal convection has important implications for geophysical, astrophysical and industrial flows : one seeks a power-law relation between the convective heat flux (...)

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 Cloud turbulence and droplets in Cloud Microphysics Simulator

Toshiyuki Gotoh, Nagoya Institute of Technology

Cloud turbulence and droplets in Cloud Microphysics Simulator

Vendredi 22 mars 2019, 14h, ECL Salle 106, Bât. W1

Clouds are one of the large uncertainties of weather forecasting and climate prediction. Because of difficulty of observation and experiment our knowledge of the cloud micro physical processes, (...)

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 Le paradoxe de d'Alembert n'est pas encore parfaitement résolu : étude de la dissipation d'énergie quand la couche limite décolle

Marie Farge - LMD, Ecole Normale Supérieure, Paris

Le paradoxe de d’Alembert n’est pas encore parfaitement résolu : étude de la dissipation d’énergie quand la couche limite décolle

Vendredi 29 mars 2019, 11h, amphi 203, Bât. W1 ECL

Nous nous proposons d’étudier le problème posé par Leonhard Euler en 1748 pour le ’Prix de Mathématiques’ de l’Académie de Berlin : expliquer la résistance qu’exerce un fluide en mouvement sur un corps (...)

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